تقویت سیستم ایمنی بدن طبیعي

– کلم‌بروکلي با عسل طبیعي 

يک ليوان کلم بروکلي خام خردشده همراه با عسل تقريبا نياز اساسي بدن را در طول روز به مقدار ويتامين C و املاح که براي تقويت سيستم ايمني بدن لازم است، تأمين مي‌کند. در واقع ويتامين  C و آنزيم هاي موجود در عسل براي کمک به تشکيل پادتن‌ها در بدن ضروري است. عسل منبع بسيار عالي از ويتامين آ و آهن و سرشار از انواع مختلف آنزيم و مواد معدني که آنها نيز مانند ويتامين C براي تقويت سيستم ايمني بدن مفيدند.

عسل ممتاز درجه یک

– مصرف سير عسل طبیعي 

سير همراه با عسل معجونی بی نظیر براي تقويت سيستم ايمني بدن
سير از آن دسته مواد غذايي است که در همه‌جاي دنيا در آشپزي به وفور از آن استفاده مي‌کنند. سير داراي مقدار زينک يا روي است که براي سلامتي بدن ضروري است. تمدن‌هاي باستاني به خوبي از نقش سير در مبارزه با عفونت‌ها آگاه بودند. سير همراه با عسل  به کاهش فشار خون و کندشدن روند سختي شريان‌ها کمک مي‌کند. به نظر مي‌رسد ويژگي‌هاي تقويت سيستم ايمني بدن در عسل با سير به‌دليل وجود مقدار زيادي از برخي ترکيبات داراي گوگرد، از جمله آليسين است.

عسل ممتاز درجه دو سبلان

– مصرف ترکيب عسل با انواع مرکبات
يکي از ويتامين‌هاي مهمي که همه ما به ‌محض سرماخوردگي  و احساس ضعف به آن متوسل مي‌شويم ويتامين C است. اين ويتامين به تقويت سيستم ايمني بدن کمک مي‌کند. ظاهرا اين ويتامين با افزايش توليد گلبول‌هاي سفيد خون به سيستم ايمني کمک مي‌کند با عفونت مبارزه کنند. مرکبات سرشار از ويتامين C هستند.

عسل نیز سرشار از انواع مختلفی از مواد عالی معدنی که نیاز اساسی بدن میباشد شرایط تقویت گلبولهای سفید را فراهم میکند
ازآنجاکه بدن خودش نمي‌تواند ويتامين C را توليد يا ذخيره کند، براي حفظ سلامتي بايد هر روز اين ويتامين را دريافت کنيد. تقريبا همه مرکبات ويتامين C زيادي دارند و ازآنجاکه ميوه‌هاي اين خانواده بسيار متنوع هستند، اگر هر روز هم از آنها استفاده کنيد برايتان تکراري نمي‌شود.حال اگر اين ميوه ها را در کنار عسل مصرف کنيد علاوه بر سي بدن شما انواع املاح و مواد عالي معدني را نيز دريافت خواهد کرد .

ترکیب مصرف عسل با انواع آجیل ها

مصرف عسل در کنار انواع آجیلها از جمله بادام  با توجه به دادرا بودن انواع مخلفی از مواد مغذی بسیار میتواند بر سلامتی و تندرستی مهم و تاثیر گذار باشد

تقویت سیستم ایمنی بدن

– کلم‌پيچ

کلم پيچ يکي از سبزيجات خانواده‌ي کروسيفروس (cruciferous) است که شامل گل کلم، آروگولا (شابانک) و کلم‌بروکلي است. کلم‌پيچ سرشار از مواد مغذي از جمله ويتامين A است که براي سلامت پوست و غشاهاي مخاطي از اهميت زيادي برخوردار است. کلم‌پيچ همچنين سرشار از ويتامين C و E، آهن و روي است.


– فلفل قرمز شيرين

فلفل قرمز شيرين منبع خوبي از ويتامين A و C است و به همين دليل براي تقويت سيستم ايمني بدن بسيار مفيد است. همچنين به مقدار کافي ويتامين E دارد. فلفل قرمز شيرين کم‌کالري است، بنابراين مي‌توانيد آن را به راحتي به هر وعده‌‌ي غذايي اضافه کنيد. مي‌توانيد آن را در املت بريزيد يا پس از سرخ کردن به‌عنوان چاشني در کنار غذاي اصلي ميل کنيد.

– تقويت سيستم ايمني – سيب‌زميني شيرين

سيب‌زميني شيرين (که با سيب زميني سفيد متفاوت است) حاوي مقدار زيادي ويتامين A است و به ميزان کافي ويتامين C، ويتامين E و مقداري آهن گياهي نيز دارد. سيب‌زميني شيرين را مي‌توانيد در مايکروويو يا روي اجاق معمولي بپزيد و و با کمي کره يا شربت افرا ميل کنيد.

– ماهي
ماهي تُن منبع خوبي از اسيدهاي چرب امگا و همچنين سرشار از روي، سلنيوم و پروتئين است که همه‌ي آنها براي تقويت عملکرد سيستم ايمني بدن ضروري هستند. غذاهايي که با اين نوع ماهي پخته مي‌شوند تنوع بسيار زيادي دارند. ماهي تُن را مي‌توانيد به صورت خام، خشک‌شده يا کبابي بخوريد يا آن را در سالاد (مثلا سالاد تن ماهي) و ساندويچ ميل کنيد.

– ماست

ماست که پروتئين بسيار بالايي دارد يکي از بهترين غذاهاي شناخته‌شده به‌عنوان منبع پروبيوتيک‌ است و مي‌تواند به بهبود عملکرد سيستم ايمني بدن کمک کند. ماست به‌مقدار کافي ويتامين A و روي دارد. مي‌توانيد با افزودن آجيل، انواع توت و مقدار بسيار کمي عسل به ماست ساده مواد مغذي موجود در ماست را افزايش دهيد.

– فلفل دلمه‌اي قرمز
اگر فکر مي‌کنيد مرکبات در بين ميوه‌ها و سبزيجات بيشترين ميزان ويتامين C را دارند، بايد بگوييم که اين‌طور نيست. مقدار اين ويتامين در فلفل دلمه اي قرمز دو برابر مرکبات است. فلفل دلمه‌اي منبع غني از بتاکاروتن است. ويتامين C علاوه بر تقويت سيستم ايمني بدن، به حفظ سلامت پوست هم کمک مي‌کند. بتا کاروتن هم در سلامت چشم و پوست نقش مهمي دارد.

– زنجبيل

زنجبيل هم از آن دسته مواد غذايي است که بسياري از ما هنگامي‌که سرما مي‌خوريم بيشتر از روزهاي عادي از آن استفاده مي‌کنيم. زنجبيل به کاهش التهاب و تسکين بيماري‌هاي التهابي از جمله گلودرد کمک مي‌کند. زنجبيل مي‌تواند حالت تهوع را هم تا حدودي رفع کند. با اينکه بيشتر در دسرها و شيريني استفاده مي‌شود، اما در هنگام سرماخوردگي مي‌تواند با گرمازايي به روند درمان سرماخوردگي کمک کند. اين گرما از وجود جينجرول (جزء زيست‌فعال زنجبيل) که از خانواده کپسايسين است حاصل مي‌شود. زنجبيل به کاهش دردهاي مزمن نيز کمک مي‌کند و ممکن است داراي خواصي براي کاهش کلسترول هم باشد.

– اسفناج
اين سبزي با برگ‌هاي پهن و سبز تيره‌اش، علاوه بر اينکه سرشار از ويتامين C است، حاوي آنتي‌اکسيدان و بتاکاروتن هم هست. اين ترکيبات علاوه بر مبارزه با عفونت مي‌توانند سيستم ايمني بدن را هم تقويت کنند. اسفناج هم مانند کلم بروکلي نبايد زياد پخته شود. فقط در اين صورت مي‌تواند مواد مغذي‌اش از جمله ويتامين A را حفظ کند. مصرف خام يا کم‌پخته اسفناج مانع از تبديل اسيد اگزاليک موجود در آن به کريستال‌هاي اين ماده مي‌شود. اسيد اگزاليک به‌شکل کريستال براي کليه‌ها زيان‌آور است.

– زردچوبه
شايد به نظر شما زردچوبه صرفا يکي از ترکيبات اصلي ادويه کاري باشد که در غذاها مصرف مي‌شود تا عطر و رنگ غذا را تغيير دهد. اما اين ادويه به رنگ زرد روشن که تا حدودي تلخ است، مدت‌هاي طولاني به‌عنوان ضدالتهاب در درمان آرتروز و آرتريت روماتوئيد استفاده شده است. يک تحقيق نشان مي‌دهد که مقدار زياد کورکومين که رنگ زرد زردچوبه به‌خاطر آن است، مي‌تواند به آسيب‌هاي عضلاني ناشي از ورزش کمک کند
.
– چاي سبز
هم چاي سبز و هم چاي سياه سرشار از فلاونوييدها هستند که نوعي آنتي‌اکسيدان است. اما چاي سبز نسبت به چاي سياه برتري دارد و دليل آن هم وجود آنتي‌اکسيدان قدرتمند ديگري به نام اپيگالوکاتچين گالات (EGCG) است که بخش زيادي از آن در فرايند تخمير چاي سياه از بين مي‌رود. اين آنتي‌اکسيدان عملکرد سيستم ايمني بدن را بهبود مي‌بخشد. چاي سبز همچنين سرشار از اسيد آمينه ال تيانين (L-theanine) است که به توليد ترکيبات ضدميکروبي در سلول‌هاي تي (T-cell) کمک مي‌کند.

– کيوي

کيوي هم مثل پاپايا، منبع طبيعي و غني از مواد مغذي مانند فولات، پتاسيم، ويتامين K و ويتامين C است. ويتامين C گلبول‌هاي سفيد خون را براي مبارزه با عفونت افزايش مي‌دهد. ساير مواد مغذي کيوي در سلامت عمومي بدن نقش دارند.