عسل و دیابت

راهنمای کامل مصرف عسل در بیماران دیابتی

در این مقاله جدیدترین یافته های علمی در مورد مصرف عسل و دیابت و به خصوص عسل و دیابت نوع دو برای شما جمع اوری شده است. این مقاله حاوی موضوعات مهمی چون تفاوت شاخص گلایسمیک عسل و شکر و همچنین میزان ساکارز عسل های طبیعی و عسل های مفید برای افراد دیابتی است. یافته های جدید علمی نشان میدهد مصرف ملایم و به اندازه عسل طبیعی باعث بهبودی نسبی بیماران دیابتی و افزایش سطح ایمنی بدن این بیماران میشود.

دیابت چیست؟

دیابت بیماری زندگی صنعتی و  ناشی از کم تحرکی و تغییر رژیم غذائی انسان است. در این بیماری مزمن بدن فرد نمی تواند انسولین مورد نیاز خود را تولید کند یا نمیتواند به درستی از انسولین تولیدی خود استفاده. دیابت منجر به افزایش سطح قند خون می شود که می تواند به اندام ها، عروق خونی و اعصاب آسیب برساند. بدن نیاز به انسولین دارد تا شکر را به عنوان منبع انرژی استفاده کند. سلول های خاصی در پانکراس (به نام سلول های بتا) آزاد سازی انسولین را انجام میدهند. انسولین یک هورمون است و باعث می شود که سلول ها در قند برای استفاده به عنوان انرژی یا به عنوان چربی ذخیره شوند. در واقع عمل این هورمون باعث می شود که سطح قند خون شما کاهش یابد.

دیابت نوع ۱ چیست؟

دیابت نوع ۱ زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن به اشتباه حمله می کند و سلول های بتای پانکراس را می کشد و یا بسیار کم انسولین تولید می شود. در نتیجه، قند به جای آنکه به عنوان انرژی مصرف شود، در خون تولید می شود. حدود ۱۰ درصد از افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ دیابت دارند. دیابت نوع ۱ معمولا در دوران کودکی یا نوجوانی بروز می کند Tدیابت نوع ۱ همیشه با انسولین درمان می شود.

دیابت نوع ۲ چیست؟

دیابت نوع ۲ زمانی اتفاق می افتد که بدن به درستی نمی تواند انسولین را آزاد کند (غیر حساسیت به انسولین) یا انسولین تولید میشود ولی به گیرنده های خود متصل نمیشود. در نتیجه، در این حالت قند به جای آنکه به عنوان انرژی مصرف شود، در خون تولید می شود. حدود ۹۰ درصد از افراد دیابتی دیابت نوع دو دارند. دیابت نوع ۲ بیشتر در بزرگسالان بروز میکند، بسته به شدت دیابت نوع ۲ را میتوان از طریق فعالیت های بدنی و برنامه ریزی تغذیه ای مدیریت کرد، یا ممکن است برای کنترل موثرتر قند خون داروها و  یا انسولین تجویز شود.

مصرف عسل در دیابت نوع ۲

اغلب به افراد مبتلا به دیابت گفته میشود که نباید شیرینی و سایر غذاهایی که حاوی قند هستند بخورند بنابراین، آیا عسل میتواند یک جایگزین سالم برای شیرینی های پر از قند باشد؟؟

آنچه مسلم است این است که مقدار و نوع مصرف کربوهیدرات بر میزان قند خون تاثیر می گذارد. برای حفظ قند خون در سطح نرمال، افراد مبتلا به دیابت باید کل مصرف کربوهیدرات خود را بین ۴۵ گرم  و ۶۰ گرم در هر وعده یا کمتر محدود کنند. به این ترتیب، مهم است که کربوهیدرات های سالم غیر فرآوری شده و دارای فیبر بالا را انتخاب کنند.

عسل چیست؟

عسل خام و طبیعی حاصل فراوری شهد گل ها توسط زنبور عسل است. پس از جمع آوری شهد توسط زنبورها به طور طبیعی به قندهای ساده تجزیه می شود و بعد از اضافه شدن آنزیم ها و مواد پروبیوتیک در سلول های کندو ذخیره میکنند. انچه  عسل را از شکر متمایز میکند این نکته است که  عسل طبیعی حاوی ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها، مواد پروبیوتیک و مواد معدنی است. در مقابل شکر از ساکارز خالص تشکیل شده است.

تفاوت شاخص گلایسمسک عسل و شکر:

  باعث تفاوت فاحش در شاخص گلیسمیک (GI) نشانمیدهد که یک کربوهیدرات چه مقدار میتواند سطح قند خون را افزایش دهد

GI برای یک قاشق عسل:  حدود ۵۵ استکه غذای کم GI در نظر گرفته میشود در حالیکه

GI برای یک قاشق شکر : برابر ۶۵ است و شکر یک غذا با GI بالا محسوب میشود

غذاهایی که دارای GI کم هستند سبب افزایش کمتر قند خون می شوند. به این ترتیب، آنها سبب کاهش

آیا افراد دیابتی میتوانند عسل بخورند؟

مطالعات در مورد عسل و دیابت دو نشان می دهد خوردن عسل باعث افزایش سطح انسولین و کاهش قند خون می شود. به تازگی یک مطالعه در مورد نگاهی به چگونگی تاثیر عسل طبیعی و قند خون در امارات متحده عربی نشان داد که ۷۵ گرم عسل باعث افزایش قند خون و انسولین در افراد دارای دیابت نوع ۲ می شود. آزمایش مشابه، با استفاده از همان مقدار گلوکز خالص، سطح قند خون را بالاتر می رساند. طبق نتایج این مطالعه میزان قند کلی خون در گروه عسل نسبت به گروه شکر بسیار پایین تر بود. در مورد عسل و دیابت نوع ۲ محققان پیشنهاد میکنند که عسل باعث افزایش سطح انسولین می شود و از این طریق ممکن است انسولین افزایش یافته از عسل باعث کاهش سطح قند شود. همچنین مطالعه ای که در مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم، علوم پزشکی / دانشگاه تهران نشان داد عسل می تواند بر وزن بدن و چربی خون بیماران دیابتی اثر مثبت داشته باشد و باعث کاهش میزان کلسترول مضر (LDL) شود، همچنین افزایش سطح هموگلوبین HbA1C در افراد دیابتی مصرف کننده عسل مشاهده شد.

تفاوت شیرینی شکر و عسل درچیست؟

بسیار مهم است که بدانید که شیرین کننده اصلی عسل، فروکتوز است و مهم است که مصرف روزانه فروکتوز را در کمتر از ۵۰ گرم محدود کنید تا سطح قند خون و میزان چربی را ثابت نگه دارید. همچنین مهم است بدانید که یک قاشق غذاخوری عسل حاوی ۶۴ کالری، ۸/۱ گرم فروکتوز و ۱۷ گرم کربوهیدرات است۱۰۰ گرم عسل شامل حدود ۸۲ درصد قند است و اکثر این قندها قندهای تک حلقه ای گلوکز و فروکتوز هستند که راحت جذب میشوند، در حالی که ۱۰۰ گرم شکر حاوی ۹۹٫۹ درصد قند است و همه این قند از نوع قند دو حلقه ای ساکارز است.

چه نوع عسلی برای بیماران دیابتی مناسب است؟

نوع عسل مصرفی بیماران دیابت نوع دو حتما باید عسل طبیعی و خام باشد و اینکه چقدر عسل به رژیم غذایی خود اضافه میکنید نیز مهم است. بنابر این اگر میزان قند خون و سطح HbA1C شما تحت کنترل هستند عسل طبیعی و خام بهترین انتخاب برای جایگزینی با شیرین کننده های مصنوعی حاوی شکر است. در مورد مصرف عسل در دیابت نوع ۲ از بین عسل ها بهترین عسل ها برای افراد دیابتی عسل آویشن و عسل اقاقیا هستند. این عسل ها در حالت طبیعی دارای میزان بالائی انتی اکسیدان و درصد ساکارز کمی هستند.

مزایای کلی عسل طبیعی در مقابل شکر چیست؟

عسل تیره منبع مناسبی از آنتی اکسیدان ها: آنتی اکسیدان ها در برابر بسیاری از بیماری ها از بدن شما محافظت می کنند. از بین عسل ها عسل مانوکا و عسل آویشن دارای بیشترین سطح آنتی اکسیدان ها هستند که برای بیماران دیابت مناسب تر هستند.

بهبود کلسترول و نشانگرهای بیماری: چندین مطالعه بر روی تاثیر عسل و دیابت نوع دو نشان داده است مصرف مداوم عسل کلسترول بد (LDL) کلسترول را کاهش می دهد، و میزان کلسترول مفید (HDL) را بهبود می بخشد و شاخص های التهابی را کاهش می دهد.

عسل یک آنتی بیوتیک طبیعی: عسل دارای مقادیر متعادلی از آنزیم کاتالاز است که به محض مخلوط شدن با آب تولید پراکسید هیدروژن میکند و به عنوان یک ضد عفونی کننده طبیعی دستگاه گوارش عمل میکند. این تاثیر عسل باعث جلوگیری از عفونت و بهبود ترمیم زخم ها در بیمارن دیابتی میشود.

عسل های دارای علامت استاندارد ایران چگونه اند؟

استاندارد ایران برای عسل ساکارز ۵ درصد است و اکثر عسل های موجود در سوپر مارکت ها دارای ساکارز ۵ و بالاتر هستند. این عسل ها علاوه بر بی کیفیت بودن عسل های حرارت دیده و پاستوریزه هستند که اکثر خواص خود را از دست داده اند. بیماران دیابتی باید توجه داشته باشند منظور از عسلی که خواص بالا را دارد فقط عسل طبیعی خام و پاستوریزه است. عسل های طبیعی تهیه شده از شهد گل دارای ساکارز کمتر از ۳ درصد هستند. تمامی عسل های مریلا هانی عسل های خام با ساکارز زیر ۳ درصد و قابل استفاده برای بیماران دیابتی هستند.

*برای خرید عسل طبیعی و اطلاع از قیمت عسل طبیعی از فروشگاه اینترنتی عسل بال دیدن فرمایید *