شناخت و تشخیص عسل خوب

شاخص ترین راه و روش های تشخیص عسل مناسب از تقلبی

تشخیص عسل طبیعی از تقلبی

آیا عسل طبیعی بو و طعم خاصی دارد؟

آیا رس شدن عسل (شکرک زدن) عسل دلیل تقلبی بودن آن است؟

چطور باشعله روشن می توان عسل طبیعی و یا درصد بالا را از عسل تقلبی تشخیص داد؟

چگونه عسل طبیعی را از تقلبی تشخیص دهیم؟

عسلی که تولید معجزه گر طبیعت (زنبور عسل ) باشد حتی اگر در تغذیه این حیوان در کنار گیاهان وحشی از شکر نیز استفاده شده باشد باز بسیاری از خواص این ماده ارزشمند را دارد .

نحوه تشخیص عسل طبیعی یا عسل با درصد خلوص بالا از تقلبی

از هزاران سال پیش از خاصیت درمانی عسل در بهبود زخم ها، سوختگی ها و التهاب استفاده می کردند، لذا این ماده غذایی در طب سنتی جایگاه خاصی دارد .عسل بعنوان یکی از ارزشمندترین مواد غذایی به دلیل دارا بودن مواد مغذی از قبیل قندهای طبیعی، مواد آلی، معدنی، ویتامین ها و بویژه تامین بخشی از انرژی روزانه از اهمیت ویژه ای برخوردار است و علاوه بر این در طب سنتی به اثرات درمانی عسل در بیماری های گوارشی، ضعف اعصاب، سرفه و اشاراتی شده است. 


چگونه می توان عسل طبیعی را از تقلبی تشخیص داد؟

ویژگی عسل طبیعی و تقاوت های آن با عسل مصنوعی : 

مزه ی عسل طبیعی و تفاوتش با عسل مصنوعی (کارخانه ی ):

عسل طبیعی، یا عسلی که تولید زنبور عسل باشد علاوه بر شیرینی خاص، دارای مزه و طعم ویژه ای است که فقط در عسل وجود دارد و عسل های مصنوعی فاقد این نوع مزه می باشند. عسل خالص و اصل به جز مزه شیرینی ، طعمی مطبوع دارد که بسته به گیاهان آن منطقه متفاوت میباشد درحالیکه عسل های نامرغوب ، تقلبی ، مصنوعی یا صنعتی به جز مزه شیرینی چیزی ندارند و برای افرادی که بطور متداول عسل کوهستان مصرف کرده باشند کاملا این تفاوت در مزه و عطر بو کاملا مشهود میباشد .

تشخیص عسل طبیعی از مصنوعی با بو: 

اگر مقداری عسل در یک ظرف قرارگیر و درپوش آن مدتی بسته باشد، هنگام باز کردن درپوش بو و رایحه مطبوع عسل طبیعی یا عسل با درصد خلوص بالا را می توانید استشمام کرد ، هر نوع عسل طبیعی بویی متناسب با گل استحصال شده از آن دارد . به عسلی که بوی خاصی ندارد میتوان به آن مشکوک شد و شاید یکی از دلایل مصنوعی بودن باشد . 

سفتی و غلظت عسل طبیعی و تشخیصش از تقلبی (مصنوعی ): 

عسل طبیعی به سرعت در دهان آب می شود و پس از مصرف ایجاد انرژی می کند ، در حالی که عسل غیرطبیعی طعمی شبیه آبنبات ویا شیره معمولی می دهد البته عسل که بصورت شیره بسته بندی میشود این مود شاید بسیار تامل دار باشد .

استفاده از آب برای تشخیص عسل طبیعی از کارخانه ای(مصنوعی) :

عسل را در آب بریزید خواهید دید که عسل طبیعی کاملا حالت چسبندگی و شکل خود را حفظ می کند و خیلی سخت و دیر در آب سرد حل می شود اما عسل تقلبی به نسبت قبلی سریع تر در آب حل می شود.

یک راه دیگر برای تشخیص عسل طبیعی از تقلبی اینگونه است که اگر عسل را داخل لیوان محتوی آب بریزید، چنانچه به صورت عمودی وارد لیوان پر از آب شده و در ته آن جمع شود و به سرعت حل نگردد، عسل مطلوبی است، ولی اگر عسل هنگام ریختن، در آب حل شود یا در انتهای ظرف به هم طنیده شود ، از مطلوبیت و خلوص کمتری برخوردار است. 

عسل را جایگزین سم سفید (شکر و قند نماییم )پایین ترین عسل بسیار بسیار بهتر از قند و شکر میباشد .

تست عسل طبیعی از تقلبی با آتش

اگر یک شعله را روشن کرده و داخل عسل بیاندازید می توانید تشخیص دهید که آیا عسل طبیعی است یا تقلبی ؛ اگر کبریت روشن موجب آتش گرفتن عسل شد یعنی عسل طبیعی است ولی اگر عسل تقلبی باشد به سادگی آتش نمیگیرد.و بخاطر ساختار ملکولی شکر مقاومت خاصی از خود نمایش میدهد .

تست عسل طبیعی از تقلبی با زرده تخم مرغ

یکی از جالب ترین روی هاش تست عسل طبیعی از تقلبی استفاده از زرده تخم مرغ است ، عسل را با زرده تخم مرغ مخلوط کنید اگر زرده خام بصورت یا شبیه زرده تخم مرغ پخته شد در آمد عسل طبیعی است در غیر این صورت عسل تقلبی است.

عسل بال توزیع کننده عسل ساوالان به سراسر ایران زمین

آیا عسل طبیعی یا درصد بالا رس (شکرک ) می زند؟

عسل طبیعی به دلیل داشتن دیاستاز بعد از مدتی ته نشین می شود و رس می زند؛ یعنی ذرات قند عسل متبلور می شود و عسل مانند روغن نباتی سفت می شود.تفاوت آن با شکرک زدن که در مربا ایجاد می شود این است که بلورهای عسل رس زده خیلی ریز تر از بلورهای مربای شکرک زده می باشد. 

در مجموع عوامل محیطی از قبیل رطوبت، دما و ترکیبات عسل از نظر درصد بالای مواد قندی، آنزیم دیاستاز (که باعث جذب ذرات موجود در عسل و ته نشینی و کدورت آن می شود ) موجب پدیده شکرک زدگی می شوند که این خاصیت در عسل های طبیعی دیده می شود.

عسل  سبلان عسل  کوهستان